Միջաստղային ճանապարհորդությունների գաղափարը հին է ինչպես
աշխարհը, բայց մարդկության գործնական քայլերը սկսվել
են մի քանի
տասնյակ տարիներ առաջ:
Տիեզերագնացության մի շրջանը
ուղեծրային կայանների ստեղծումն էր, որոնք կարող
էին օգտագործվել որպես առաջնային բազաներ անհայտ
աստղերի ճանապարհին:
Հարցի պատմությունը
Ուղեծրային կայանների պատմությունը սկսվել
է 1929 թվին, երբ ավստրիացի
գիտնական Հերման Նորդունգը հրատարակեց «Տիեզերական տարածությունում
ճամփորդության հիմնախնդիրը» գիրքը, որտեղ նկարագրում է միջուղեծրային կայանների կառուցվածքը, որոնք
պետք է դիտարկեն և հետազոտեն երկրի
մակերևույթը, նաև օգտագործվեն որպես միջմոլորակային հաղորդակցության բազաներ:
1949 թվին լույս
տեսավ անգլիացիներ Սմիտրի
և Ռոսսի նախագիծը, որի բնորոշ գիծը էներգետիկ արևային կայանքի հսկայական
պարաբոլոիդաձև ալեհավաքն էր: 1953 թվին ամերիկացի ինժիներ Բրաունը առաջարկեց 75 մետր
տրամագծով, միջուկային էներգետիկ կայանքով, հավաքովի
կառուցվածք ունեցող տորոիդալ կայանի նախագիծը: Կայանը մի քանի հրթիռներով պետք
է հասցվեր ուղեծիր և այնտեղ հավաքվեր կոնստրուկտորի նման: Կոնստրուկցիայի թեթևացնելու համար
ինժինենը առաջարկեց ստեղծել արհեստական ծանրության ուժ,
որը հավասար է երկրայինի մեկ երրորդին, ինչպես նաև օդի ճնշում մթնոլորտային ճնշման
կիսով չափ, բայց թթվածնի բարձր
պարունակությամբ և խառնուրդում հելիումով ազոտի փոխարինմամբ:
Հաջորդ
քայլը դեպի ժամանակակից տիեզերական կայաններ արեց խորհրդային գիտնական Արի Շտերնֆելդը, որը առաջարկեց հավաքել ծանր արհեստական արբանյակներ ոչ թե մասերից, որոնք հրթիռներով հասցվում էին ուղեծիր, այլ հենց հրթիռի
մասերից`հատուկ կերպով պատրաստված վերջին աստիճաններից: Այդ գաղափարը վերցրեցին և զարգացրեցին ամերիկացի կոնստրուկտորները,մասնավորապես, Goodyear ընկերության աերոֆիզիկայի բաժնի
աշխատակից Դարրելլ Ռոմիկը: 1956 թվին
նա ներկայացրեց 20000 բնակչությամբ ուղեծրային քաղաքի կոնցեպտը
(պատկերացում-ըմբռնումը): Քաղաքի կառուցում-հավաքումը
պետք սկսվեր հրթիռների երրորդ աստիճանների երկու գլխամասերի միացմամբ: Տիեզերագնացները, որոնք
պետք է թռչեին
այդ հրթիռներով, պետք
է օգտագործեին թևերի դետալները որպես
շինանյութ, իսկ ապրեին վառելիքային բաքերում:
Այդ ձևով
միացված աստիճանների քանակը պլանավորվում էր ավելացնել մինչև
49-ը: Դրան
զուգահեռ հրթիռի աստիճաններից միջուկի շուրջը պետք է մոնտաժվեր
25 մ տրամագծով և
330 մ երկարությամբ կլոր բաժանմունքը,
ինչպես նաև կառուցվեր բնակելի տարածքներ հսկայական պտտվող անիվի ձևով:
Երկու տարի անց քաղաքը`
ավելի քան մեկ կիլոմետր երկարությամբ աշխատանքային կառույցներով և բնակելի
«անիվի»
500 մետրանոց տրամագծով,
պետք է պատրաստ լիներ:
Լրակազմում աստղային բուքսիր
1960 թվականին ամերիկյան Martin ֆիրման
մշակեց տիեզերական ուղեծրային կայանների երկու նախագիծ: Առաջինը, որի ուղեծրային կյանքը հաշվարկված էր մի տարի,նախատեսվում էր անկշռելիության պայմաններում երկրաֆիզիկական, աստղագիտական
և բժշկակենսաբական
հետազոտությունների անցկացման
համար: Երկրորդ նախագիծը առանձնանում էր կիսակոշտ կոնտրուկցիայով, ապարատը ուղեծիր դուրս բերելուց հետո,
երկու մասերը փչվում
էին օդով, մինչև
գնդաձև դառնալը, որը ավելացնում էր նրանց ծավալը:
Նույն
թվին ամերիկյան Lockheed ֆիրման
առաջարկեց ուղեծրում մոնտաժվող տիպային
տարրերից կայանի կոնստրուկցիա: Երկարաժամկետ թռչող
սարքի ընդհանուր քաշը
մոտ 200 տոննա
է, երկարությունը`մոտ 60 մետր,
լայնությունը`մոտ 30 մետր: Էներգետիկ կայանք էր ծառայում միջուկային տուրբինագեներատորային էլեկտրակայանը: Կայանում կային նաև օժանդակ թռչող սարք (աստղային բուքսիր) և յոթ տեղանի
հրթիռային սարք Երկրի
հետ կապի համար (աստղային տաքսի): Ուղեծրում մնալու
ժամկետը ծրագրավորված էր չորս տարի:
1960 թվականին ամերիկյան Douglas Aircraft Company-ն առաջարկեց հետաքրքիր կոնստրուկցիա`տիեզերակայան, որը միաժամանակ նրան ուղեծիր դուրս բերող հրթիռի երկրորդ աստիճանն է: Ուղեծրում անձնակազմը հերմետիկացնում է աստիճանը, լցնում այն օդով,
տեղափոխվում թռիչքային պատիճից և մոնտաժում
աշխատանքի համար
անհրաժեշտ սարքերը:
Վերջապես 1962 թվականին ամերիկյան North American
Aviation ֆիրման հրատարակեց կայանի
նախագծի էսքիզը, որը դուրս էր բերվում ուղեծիր ծալված վիճակում:Հավաքելուց հետո կայանը ստանում էր անվագնդով և երեք անվաճաղերով վեցանկյուն շրջանակի տեսք: Կայանի մատակարարումը պլանավորվում էր իրականացնել
«Ապոլլոն» տիեզերանավերով: Պլանավորվում էր, որ տիեզերակայանում միաժամանակ կարող էին կառանվել մինչև յոթ տիեզերանավեր: Նաև կայանում պետք
է պահպանվեր
արհեստական ծանրության ուժ:
Մերձերկրյա եռագույնը
Սակայն, ինչպես մենք գիտենք,
իրականում մեր մոլորակի ուղեծրում սկզբում հայտնվել է «Միր»ուղեծրային համալիրը, իսկ հիմա
Միջազգային տիեզերական կայանը:
Վերջերս ՄՏԿ-ի
կառավարման բազմակողմ խորհուրդը հայտարարեց, որ նրա շահագործումը կշարունակվի 2015թվից հետո
էլ, իսկ ԱՄՆ-ի վարչակազմը նախատեսում է կայանի օգտագործել մինչև
2020 թվականը:
Ռոսկոսմոսի`տիեզերագնացների կողմից ղեկավարվող թռիչքների վարչության նախկին (2004-2015-ի հուլիս)
ղեկավար Ալեքսեյ Կրասնովի ասելով, չի բացառվում «ազատ
թռչող տիեզերական օբյեկտների» հայտնվելը, որոնցում կանցկացվեն գիտական և տեխնոլոգիական փորձարկումներ: Այդպիսի օբեկտների սպասարկումը կկատարվի ինչպես
ՄՏԿ-ից, այնպես
էլ ժամանաողանձնակազմերի կողմից:
2012 թվականի սկզբին Ռոսկոսմոսը արդեն
բանակցություններ է վարել ՄՏԿ ծրագրով գործընկերների հետ նման օբյեկտների համար օգտակար ծանրաբեռնվածություն տրամադրելու մասին:
Սակայն չի բացառվում նաև ազգային ուղեծրային կայանի
հայտնվելու տարբերակը: «Տիեզերագնացության
նորություններ»
ամսագրի մեկնաբան Իգոր Լիսովը համոզված է.
«Ռուսաստանը ունի բավականաչափ
տեխնիկական հնարավորություններ, որպեսզի կառուցի իր սեփական կայանը:
Չե, որ մենք
կառուցել ենք երկու
լավ մոդուլներ ՄՏԿ-ի համար, կկառուցենք էլի,
այնպես որ այդ իմաստով խնդիր
չկա»:
Հանգստյան օրերը տիեզերքում
Բացի
տիեզերակայանների միջպետական նախագծերից գոյություն ունեն նաև…կոմերցիոն նախագծեր: Այսպես,
դեռ
1999 թվականին
Hilton International հյուրանոցային ցանցը հայտարարեց ամերիկյան շատլերի (բազմակի օգտագործման տիեզերանավերի) դատարկ վառելիքային բաքերի օգտագործմամբ Space Island տիեզերական հյուրանոց-կայանի շինարարության պլանների մասին:
Շինարարության արժեքը
գնահատվում էր 6-12 միլիարդ դոլար, ժամանակը`վեց տարուց
ոչ պակաս: Ճիշտ է, 2011 թվականի
դրությամբ նախագծի իրականացման ժամկետներն անհայտ էին մնում:
Բացի այս,ամերիկյան SpaceX
ընկերության Dragon մասնավոր տիեզերանավի DragonLab տարբերակը կարող
է ծառայել որպես տիեզերական լաբորատորի, որն
ընդունակ է վերադառանալ երկիր:
Ուղեծրում գտնվելու
ժամկետը կարող
է տատանվել մի շաբաթից մինչև երկու տարի միջակայքում:
Վերջապես, իսպանական Galactic Suite ընկերությունը ծրագրավորում է արձակել 6 տեղանոց (4 զբոսաշրջիկ, 2 տիեզերագնաց)
ուղեծրային հյուրանոց: Հյուրանոցի ուղեծրի բարձրությունը 450 կիլոմետր է, երեք օր կայանում գտնվելու արժեքը
(ներառյալ
ութ շաբաթյա նախապատրաստական պարապմունքները արևադարձային կղզում)`3միլիոն եվրո:
Ընկերությունը ծրագրում է օգտագործել ռուսաստանյան հրթիռներ, որոնք
կարձակվեն Կարիբյան կղզիներում հատուկ այդ նպատակի համար
պատրաստված տիեզերակայանից,զբոսաշրջիկներին հյուրանոց հասցնելու համար:
Նաև ենթադրվում է ուղեծրային կայանը
սարքավորել համապատասխան մոդուլով, հանգստացողներին բաց տիեզերք
դուրս բերելու համար:
Այնպես որ, ինչպես ասում
է իսպանական ընկերության գործադիր տնօրեն Քսավյե Կլարամունտը «բացարձակ նորմալ
է համարել, որ ձեր երեխաները , հնարավոր է արդեն 15 տարի անց իրենց հանգստյան օրերը
կարող են
անցկացնել տիեզերքում»: Եվ, ինչու՞
ոչ:
Тайны xx века, №14, 2016, էջ 4-5
Թարգմանությունը
օգնել է`պապիկս:
Լուսանկարի աղբյուրը` panarmenian.net
Комментариев нет:
Отправить комментарий